| | | |

Miten tehdyn tilauksen saa peruttua? Miten laskujen maksaminen hoituu?

Huijaukset yleistyvät ja käyvät yhä röyhkeämmiksi vuosi vuodelta – mitä tehdä?

Sairastunut, vammautunut tai ikäihminen on suuressa vaarassa joutua huijatuksi esimerkiksi puhelimitse tehtävien tilausten kaupittelutilanteissa. Puhelinmyyntiä koskeva lainsäädäntö on kiristynyt, mutta edelleen kannattaa ottaa huomioon, että huijauspuheluissa haetaan esimerkiksi sitä, että asiakas sanoo ”kyllä”. Pahimmillaan ”kyllä” saatetaan sanoa täysin toiseen kysymykseen ja se johtaa tehtyyn tilaukseen, tai läheisesi ei täysin ymmärrä, mihin asiaan puhelimessa myönnyttelee lipevälle kaupustelijalle.

Erityisen tarkkana tulee olla kotiin kohdistuvassa kaupustelussa eli kotimyynnissä. Etenkin harvaan asutuilla alueilla sekä omakotialueilla ongelmana voivat olla myös ovelta ovelle kiertävät kaupustelijat. Kotimyyntiä koskee useissa tilanteissa 14 päivän peruuttamisoikeus, mutta se ei koske esimerkiksi mittatilaustuotteita. Pidäthän siis huolen, ettei ikääntynyt läheisesi vahingossa erehdy tilaamaan esimerkiksi mittatilausikkunoita, mittatilausovia tai mittatilauskaapistoja.

Muista nämä

1. Reklamoi välittömästi suoraan laskuttajalle, kun saat tiedon läheisesi tilauksesta tai laskusta, jota mielestäsi ei olisi syytä maksaa.

2. Jos läheiselläsi on erityistilanne, perehdy sosiaaliseen suoritusesteeseen ja mainitse siitä laskuttajalle suoraan sanomalla sosiaalinen suorituseste.

3. Toisen puolesta asiointi, edunvalvontavaltuutuksen käyttöönotto ja edunvalvonta oikeuden määräämänä ovat kolme eri asiaa.

4. Jos tulee tarve maksaa laskuja tai ostoksia toisen puolesta, älä koskaan asioi toisen pankkitunnuksilla tai toisen pankkikortilla hänen tilillään. Sinulla tulee olla tilinkäyttöoikeus ja oma pankkikortti tilivarojen käyttämiseen toisen puolesta.

5. Pidä omat ja läheisesi rahavarat erillään. Jos käytät rahaa toisen puolesta, tee tarkat muistiinpanot asiasta sekä selkeät merkinnät.

Seuraavassa tarkemmin kustakin mainitusta aiheesta.

1. Reklamoi heti

Virheellisestä tai ikäihmisen, sairastuneen tai vammautuneen haluamattaan tekemästä tilauksesta tai saamasta laskusta kannattaa aina ottaa yhteyttä suoraan laskuttavaan tahoon. Vaikka ikääntynyt, sairastunut tai vammautunut henkilö olisi jo esimerkiksi puhelimitse tilannut jotain, vetoamalla hänen tilanteeseensa kaupan saattaa vielä saada peruttua tai palautuksen tehtyä.

Yhteyden laskuttaneeseen tahoon voi usein ottaa sähköpostitse tai puhelimitse. Taholla, johon yhteys reklamointitilanteessa otetaan, on oikeus vaatia nähtäville tai toimitettavaksi valtakirja. Joku taho saattaa hyväksyä yleisvaltakirjan, jossa on mainittu tilausten ja laskujen maksaminen yhtenä valtuutetun hoitamana toimenpiteenä. Asiaan saatetaan kuitenkin vaatia yksilöity valtakirja. Jos edunvalvontavaltuutus on otettu käyttöön tai henkilöllä on edunvalvoja, esitetään ote holhousasioiden rekisteristä. Lue lisää asiakirjoista, jota tarvitset puolesta asiointiin, artikkelista ’Mitä asiakirjoja tarvitsen asioidenhoitajana?’.

Laskusta on helpompi reklamoida silloin kun se saapuu, ei sitten kun raha on jo virheellisesti maksettu arveluttavasti toimivan tahon tilille. Myös rahan palautus on kuitenkin mahdollista, jos huomaat selkeän huijauksen tapahtuneen tai pystyt todistamaan läheisesi heikentyneen päätöksentekokyvyn. Varaudu kuitenkin todella tiukkasanaisiin keskusteluihin! Räikeimmissä tilanteissa voi jopa olla, että laskuttanut taho uhkailee oikeustoimilla.


Sain vanhempiani huijanneelta ikkunakauppiaalta rahat takaisin (koko mittatilaustyötä koskeneen etumaksun 5 950 euroa). Kerroin ottavani yhteyttä median edustajiin, tekeväni rikosilmoituksen sekä hakevani ratkaisua kuluttajariitalautakunnalta. Tilanne ehti mennä pitkälle, koska ikäihminen oli hädissään maksanut etumaksun kauppiaan kehotuksesta, vaikka oli jo itsekin tullut katumapäälle kaupoista. Ikkunakauppias lopulta palautti rahat, mutta puhui vievänsä asian oikeuteen. Kahdeksan vuotta on kulunut, eikä asiasta kuulunut sen koommin.

Omaisen kokemus

2. Mainitse sosiaalinen suorituseste

Oletko kuullut sosiaalisesta suoritusesteestä? Se tarkoittaa henkilön vaikeutta suoriutua maksuistaan tai veloistaan terveydentilassa, perhesuhteissa, asunto- tai työtilanteessa tapahtuneen muutoksen vuoksi.

Jos kyse on esimerkiksi äkillisestä tilanteesta, jossa läheisesi mennyt esimerkiksi onnettomuudessa vammautumisen vuoksi toimintakyvyttömäksi tai ikäihmisen muistisairaus on edennyt nopeasti, eikä hän ymmärrä tekemiään tilauksia ja henkilön asioidenhoitoon tulee saada edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutus tulee ottaa käyttöön, ole samalla yhteydessä myös laskuttajiin/velkojiin. Edunvalvojan saaminen kestää, edunvalvontavaltuutuksen käyttöönottaminen kestää myös, mutta usein vähemmän aikaa. Silti aikaa menee edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisessakin DVV:llä helposti 2-3 kuukautta hakemuksesta, ellei ole aivan poikkeuksellinen tilanne, jossa asiaa voi kiirehtiä. Koko tämän ajan laskuihin kertyy korkoa, ne menevät maksamattomina perintään ja pahimmillaan ehtivät ulosottoon asti. Suoralla yhteydenotolla laskuttajiin/velkojiin ja kertomalla tilanteesta, jossa edunvalvonta on käynnistymässä, tämän kierteen voi pysäyttää ja saada laskut maksettua ilman korkoa alkuperäisin summin sitten kun edunvalvonta on lopulta käynnistynyt.

Yleensä ensivastaanotto laskuttajilta tai velkojilta on, että ellei valtakirjaa ole, asiasta ei voisi keskustella. Voit kuitenkin sanoa, että ilmoitat kyseisen henkilön puolesta, että henkilöä koskee sosiaalinen suorituseste. Voit kertoa maksuhalukkuudesta esimerkiksi sitten, kun rahavarat saadaan käyttöön.

Sosiaaliseen suoritusesteeseen vetoamalla ja ottamalla velkojiin suoraan yhteyttä sain jo aiempiakin kertyneitä korkoja nollattua onnettumuushetkestä lähtien ja estettyä laskujen perintä- ja ulosottotoimenpiteet ennen kuin edunvalvonta käynnistyi.

Omaisen kokemus

3. Olisiko omaisen syytä huolehtia tilauksista ja laskuista läheisen puolesta?

Ennen kuin toimintakyky on merkittävästi heikentynyt, esimerkiksi ikääntyneen läheisen kanssa olisi syytä keskustella siitä, miten tilausten tekeminen ja laskujen maksaminen jatkossa onnistuu.

Muista, ettei edunvalvontavaltuutusta tarvitse välttämättä ottaa käyttöön heti kun alat hoitaa asioita toisen puolesta. Edunvalvontavaltuutus koskee tilannetta, jossa henkilö ei enää kykene päättämään asioistaan. Voit huolehtia toisen puolesta asioista edunvalvontavaltuutusta kevyemmin tavoin tilanteessa, jossa läheisesi tarvitsee apua asioiden hoitamiseen, mutta kykenee vielä ilmaisemaan tahtonsa ja ymmärtää asioiden merkityksen. Edunvalvontavaltuutuksen käyttööntto katkaisee esimerkiksi henkilön omat tekemät suoraveloitussopimukset ja e-laskujärjestelyt, ja kaikki tulee sopia uudestaan. Avun tarvitsemisen tilanteessa, jossa esimerkiksi muistisairaus ei vaikuta ikäihmisen toimintakykyyn, sopivin tapa voikin olla puolesta asiointi. Lue lisää artikkelista Mitä asiakirjoja tarvitsen asioidenhoitajana?

Onko läheiseltäsi mennyt ymmärrys omiin asioihinsa? Silloin edunvalvontavaltuutus on syytä saattaa voimaan, mikäli sellainen on tehty. Lue lisää artikkelista Edunvalvontavaltakirja voi olla elämäsi tärkein paperi.

Ellei edunvalvontavaltakirjaa ole tehty ja tilanne sitä vaatii, edunvalvontaa tulee hakea DVV:n kautta. Edunvalvojaksi voidaan hakea läheistä tai yleistä edunvalvojaa. Lue lisää artikkelista ’Mikä on oikeuden määräämän edunvalvonnan ja edunvalvontavaltuutuksen ero?

Mikä on oikeuden määräämän edunvalvonnan ja edunvalvontavaltuutuksen ero?
Asioidenhoitajana | Kaupallinen yhteistyö | Seniorin talous

Mikä on oikeuden määräämän edunvalvonnan ja edunvalvontavaltuutuksen ero?

Artikkelista ”Edunvalvontavaltakirja voi olla elämäsi tärkein paperi” voit lukea, mikä edunvalvontavaltakirja on, miksi jokaisella kannattaa olla edunvalvontakirja ja miten sen voi laatia. Olet ehkä kuullut myös oikeuden määräämästä edunvalvonnasta….

4. Laskujen maksaminen läheisen varoista läheisen puolesta

Tiliasiointiin toisen puolesta tarvitaan käyttöoikeus tiliin. Älä ota vastaan esimerkiksi vanhempasi pankkitunnuksia laskujen maksamiseksi vaan asioikaa yhdessä pankissa virallisen käyttöoikeuden myöntämiseksi. Verkkopankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia.

Monella on käytössä nykyään e-lasku. Tulevathan maksut ajoissa maksetuksi? Ovatko maksut ajastettuina, vai täytyykö ne hyväksyä? Entä eksyvätkö paperipostina tulevat laskut luettujen sanomalehtien väliin?

Vaikka ikäihminen huolehtisi laskuistaan vielä itse, olisi syytä käydä läpi, mitä laskuja milloinkin erääntyy ja miten ne hoituvat. Entä onko ikäihminen esimerkiksi oman vanhempansa jakamattoman kuolinpesän asioidenhoitaja ja ainoa tilinkäyttäjä mahdolliseen olemassaolevaan kuolinpesän tiliin?

Huomaathan, että kaikkien pankkien rinnakkaiskäyttäjäsopimukset eivät mahdollista e-laskujen tilaamista. Suoramaksun tilaaminen tilin rinnakkaiskäyttäjänä voi sen sijaan olla mahdollinen. Yksi tapa laskujen hoitumiseeen voisikin olla laskun tilaaminen suoramaksuna henkilön omalle tilille ja suoramaksutositteen tilaaminen asioidenhoitajan postiosoitteeseen. Suoramaksun ja e-laskun ero on, että suoramaksusta toimitetaan suoramaksutosite paperipostina, kun taas e-laskusta toimitetaan sähköinen tosite PDF-muodossa verkkopankkiin.

Laskun tilaaminen asioita hoitavan omaan sähköpostiosoitteeseen tai omaan kotiosoitteeseen on yksi tapa varmistua laskun maksamisesta. Jos omaan osoitteen päätyy ilmoittamaan laskutusosoitteeksi, lasku kannattaa tilata c/o-merkinnällä, jolloin alkuperäinen laskun saaja näkyy kuitenkin laskussa selkeästi. Laskuun voi pyytää myös tarkentavan ostajan tiedon, jossa näkyy, ketä lasku koskee. Laskusta on aina syytä käydä selvästi ilmi, kenelle lasku on osoitettu kun omainen maksaa laskun läheisen rahavaroista, läheisen puolesta. Näin vältytään mahdollisilta myöhemmiltä epäselvyyksiltä: kenen jalkahoito oli kyseessä, kenelle lehti menikään ja niin edelleen.

5. Muista pitää omat rahavarasi erillään läheisesi rahavaroista

Jos joudut tekemään esimerkiksi ikääntyneen läheisesi puolesta jonkin ostoksen omista rahavaroistasi vaikkapa siksi, ettei läheisesi käytä internetiä ja sen jälkeen tilisiirtona sama summa siirretään tilillesi läheisesi tililtä, olennaista ovat tarkat merkinnät siitä, mitä maksua tilanne koskee: tilausnumero, tilauspäivämäärä. Selkeintä on, kun kunkin henkilön maksut ja menot maksetaan nimenomaan hänen omalta tililtään. Sama koskee tilannetta, jossa läheisesi on menehtynyt. Hautajaiskulut tulee ensisijaisesti maksaa vainajan tililtä, mikäli se on mahdollista.

Säilytä kaikki laskut, tositteet, valtakirjat jne vuosilta, joina autat, vähintään perunkirjoitukseen asti. Muista, että jos huolehdit toisen henkilön raha-asioista pitkäaikaisesti, esimerkiksi sähköisiä tiliotteita voi olla syytä ottaa verkkopankista talteen. Useiden vuosien takaisten tiliotteiden saanti voi olla maksullista. Esimerkiksi e-laskut ovat saatavilla vain rajoitetun ajan, ellei niitä talleta tiedostoina omalle koneelle.


Onko keskustelun aloittaminen ikääntymiseen varautumisesta vaikeaa?

Kokemusasiantuntija Liisa Eskelisen suunnittelemat Vaikeiden asioiden keskustelukortit auttavat keskustelujen avaamisessa ja keskustelun käymisessä.


Aiempi versio tästä artikkelista julkaistiin 31.1.2024 Omaisena STARTTI-jäsensivuston pilotissa, joka päättyi 31.3.2024. Tämä artikkeli on julkaistu täydennettynä Omaisena.fi-sivustolla 17.11.2024.

Lue myös